دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو به مسئولین وزارت صنعت هشدار داد:
تهدید بیکاری برای یازده هزار نفر شاغل در حوزه خودرو
بعد از انتشار لیست شرکتهای واردکننده خودرو توسط بانک مرکزی انتقادهایی از سوی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو براین لیست مطرح شد مبنی بر اینکه به گفته وی تنها دو شرکت عضو انجمن واردکنندگان خودرو در لیست بودهاند.
به گزارش خودروکار، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به انتشار لیست نصف و نیمه دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات گفت: کسی که از انتشار لیست واهمه دارد بخش خصوصی نیست بلکه دزد است و کسی است که مال مردم را میبرد.
ما با وجود آن که عقل خدادادی نداریم با عقل شیرین خود خواهان انتشار این لیست شدهایم.مهدی دادفر در خصوص صحبتهای وزیر صنعت در مورد واردات خودرو و حمایت از بخش خصوصی گفت: دولت دوازدهم هیچ اهمیتی برای سرمایههای بخش خصوصی قائل نیست و چون قدرت دارد به خودش اجازه میدهد هر تصمیمی در مورد بخش خصوصی بگیرد در حالی که برای دولتیها و خصولتیها این اقتدار را ندارد.شفافیت جنگ با بخش خصوصی نیست.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به صحبتهای وزیر در مورد انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی و جنگ با بخش خصوصی گفت: من نمیدانم دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس (ع) را، شفافیت جنگ با بخش خصوصی نیست.
سامانه ثبت سفارش گمرک و وامها باید به طور شفاف در اختیار همه مردم قرار گیرد.وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم سامانه ثبت سفارش گمرک و وامها باید به طور شفاف در اختیار همه مردم قرار گیرد. ما از هفته پیش پیگیر این مساله بودیم که آن دسته از واردکنندگان خودرو که توانستند ارز بگیرند اسامیشان منتشر شود تا علت ناراحتی آقایان را بفهمیم.دادفر گفت: مطمئن باشید که کسی از انتشار لیست واهمه دارد بخش خصوصی نیست بلکه دزد است.
وی تصریح کرد: مطابق پیگیریهایی که ما داشتیم تنها دو شرکت از زیر مجموعه انجمن توانستند ارز را دریافت کند که مجموعا کمتر از دویست خودرو وارد شده و با همان قیمت ۴۲۰۰ تومان فروخته شده است.دادفر در مورد اعلام رقم ۲/۲ میلیارد دلار واردات خودرو گفت: این رقم را من نمیدانم از کجا آمده است اما سال گذشته ما ۶۷هزار دستگاه واردات داشتیم که ارزش آنها ۱٫۷ میلیارد دلار بوده است. وی تاکید کرد: انتظار داریم همانطور که این رقم اعلام میشود درآمدهای حاصله دولت نیز از این بخش اعلام شود.
مردم فکر میکنند فقط هزینهای که وارد کنندگان میپردازند تعرفه خودرو است در صورتی که هزینههایی مانند عوارض گمرکی، اسقاط، سود بازرگانی ، مالیات بر ارزش افزوده ، عوارض هلال احمر، عوارض مندرج در بودجه سنواتی هزینه ثبت و سفارش ،بازرسی ، استاندارد ، عوارض راه و شهرسازی و عوارض شماره گذاری و هزینه انبار داری نیز به آنها اضافه میشود.دادفر ادامه داد: سال گذشته درآمد دولت از عوارض گمرکی ۴ هزار میلیارد تومان بوده است و هزینه انبارداری نیز به قدری است که از واردات هر ۱۰۰ ماشین دو ماشین آن به این هزینه تعلق میگرفت.
وی در خصوص پیشنهاد وارد کنندگان مبنی بر واردات خودرو بدون انتقال ارز گفت: من نمیدانم کجای این حرف نامفهوم است که آقای شریعتمداری میگوید ما حرف خوشمزه میزنیم. وی ادامه داد: با ممنوعیت واردات خودرو از ماه دیگر ۱۱هزار نفر از کار بیکار میشوند و نیروهایی میمانند که کار خدمات و اداری انجام میدهند. این جدا از افرادی هستند که به صورت غیر مستقیم همچون حمل ونقل اسقاط ماشین ، بیلبورد و آگهی رسانهها مشغول بودند.
آقایان فکر میکنند اشتغال فقط در جاده مخصوص است. دادفر تصریح کرد: در وضعیت بازار امروز خود تحریمها فقط ۳۰ درصد تاثیر دارد این درحالی است که دور زدن تحریم توسط دولت، منجر به وجود آمدن بابک زنجانی، رضا ضراب و خاوری میشود اما تحریمی که توسط بخش خصوصی دور زده شود فساد نخواهد داشت و چون به فکر منافع خود هستند با کمترین هزینه مشکل حل خواهد شد.او با اشاره به انباشته شدن ۱۵ هزار خودرو در گمرک گفت: این خودروها احتمال تغییر رنگ، تخریب سیستم توسط موشها، خرابی لاستیک دارند اما کسی به فکر نیست. متاسفانه همتی برای حل این معضل نیست.
به نظر من این اقدام یک نوع کَل کَل سیاسی بین برخی از مسئولین است.او ادامه داد: تحریم یعنی محدودیت، آزار، چالش، فشار، افزایش نارضایتی داخلی و متوقف کردن طرحهای صنعتی اما ما فشار تحریمها را چشیده ایم و میدانیم چگونه تحریم را دور بزنیم.دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: بخش خصوصی میتواند با طرف خارجی تعامل کند پس باید فضا را برای این بخش بازتر کرد. او با اشاره به اینکه مشاورانی که در زمینه خودرو به وزیر مشاوره دادند، میدانیم چه دیدگاهی دارند افزود: برای رونق بازار شرکتهای سایپا، ایران خودرو و جلوگیری از خروج ارز این کار را انجام میدهند.
او تصریح کرد: خودروسازهای ما خودروساز واقعی نیستند چون به فکر خودروسازی نبودند و به زور دولت، اهرمهای مالی و انحصار ایجاد شده سرپا ایستادهاند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه سایپا و ایران خودرو همانند دو بچه لوس هستند، افزود: ارز خروجی خودروسازی ما خیلی بیشتر از واردات خودرو است زیرا اگر به زنجیره تامین این شرکتها نگاه کنیم، میبینیم که بیشتر قطعاتی که برای تامین محصولات ایران خودرو و سایپا استفاده میشود بیشتر از بیرون وارد میشود.دادفر در پایان گفت: در شرایط فعلی دیگر به تئورسین اقتصادی نیاز نداریم. به کسی نیاز داریم که از مشکلات به وجود آمده نسخه اجرایی بنویسد.
منبع: مردم سالاری
انتهای پیام/